Bara hängiven läsare…

Om man nu har köpstopp på böcker och knappt vågar läsa på Bokhorornas blogg – eller La Bibliofille – vad ska man då ägna sig åt för njutningsfull synd?

What Kind of Reader Are You?

Your Result: Dedicated Reader
 

You are always trying to find the time to get back to your book. You are convinced that the world would be a much better place if only everyone read more.

Obsessive-Compulsive Bookworm
 
Literate Good Citizen
 
Book Snob
 
Non-Reader
 
Fad Reader
 
What Kind of Reader Are You?
Quiz Created on GoToQuiz

Tja – man kan ju alltid analysera sitt missbruk. Det är åtminstone gratis och tar ingen plats.

Och eftersom jag bara är en hängiven läsare enligt detta test – så har jag en liten bit kvar tills jag ligger i rännstenen utanför antikvariat, bibliotek och boklådor och väntar på att de ska slå upp portarna för en stackars förtappad själ.

Ett av stadens syndiga nästen har dock stängt. 140-åring i graven, Antikvariat krävs på halv miljon.

Published in: on november 3, 2008 at 5:27 e m  Comments (11)  
Tags: , ,

11 kommentarer

  1. Oups.”Obsessive-Compulsive Bookworm”, jag är – tydligen – illa däran?!

    Borde kanske starta en stödgrupp ”anonyma bokmal”, nej förresten.
    Det är det en kass titel, folk kunde ju få för sig att jag är ett aktiebolag.
    Dessutom trivs jag med mitt missbruk!

  2. Hej Lena! Det är trist med Olins, verkligen. Jag tycker att just antikvariathandeln är en av de värre förlusterna i och med internethandeln, men som du vet, även antikvariaten finns på internet och det är SÅ mycket lättare att hitta boken du söker …

    En helt annan sak: Videon du visade för något år med Sarah Silberman, Give the Jew Girl Toys, visas inte längre på Youtube. Har du någon aning om varför?

    Glad Chanukka, Jul eller whatever!

  3. Varför denna tystnad? Jag hoppas ingenting har hänt. Jag saknar dina inlägg. Hoppas allt är bra. Vad gäller Olins så var det ett säkert vattenhål under mina år i Lund och Skåne. Det är verkligen trist att de försvinner.
    Hälsningar, Niklas

  4. Finns det någon sidansvarig för den här sidan? I så fall är detta brev till henne:
    Fotografiet som anges föreställa Nanna Svartz på den här sidan visar en helt annan person nämligen Elsa Eschelsson, Kan någon rätta till detta. Det finns diverse foton av Nanna Svartz på webben men om inte de duger så vänd er till mig hennes dotter
    gusva@algonet.se.
    Fick Sverige sin första kvinnliga professor 1937 verkar det lite
    dåligt tycker jag att webben skall visa fel person år 2010.
    gusva@algonet.se
    Gunvor Svartz-Malmberg

    • Hej Gunvor och tack för din kommentar.
      Jag är den som skrivit bloggen, men har haft en paus, som råkade bli väldigt lång.
      Kommer tillbaks någon gång, antar jag.

      Blev lite förvirrad, eftersom jag inte hittar Nanna Svartz i detta inlägg, fick söka ett tag och förstår att du menar det här:
      https://letaguldkorn.wordpress.com/2008/09/23/lattkladda-kvinnor-och-pakladda-man/

      Där har, av någon anledning fotot på henne försvunnit och ersatts av en tom ruta med ett kryss.
      Jag kan försöka reparera skadan.

      Det andra fotot föreställer Elsa Eschelsson, precis som du skriver, och det är henne jag berättar om i stycket under.

      För övrigt är det en ära för mig att bli läst av Nanna Svartz dotter.

      Mvh
      Lena Kronberg

      • Till Lena Kronberg
        Det har ringt en man idag till mig ang bildtrasslet och jag har egentligen följande önskan: Förse de båda bilderna med undertext:
        Nanna Svartz under bilden av henne och Elsa Eschelsson under bilden av henne.
        Jag skulle bli så glad om det gick att ordna för annars blir möjligheten att ta fel cementerad för evigheten!
        …och det var ju det jag inte ville!
        Gunvor Svartz-Malmberg gusva@algonet.se

  5. Hej igen Gunvor!

    Om du tittar på sidan:
    https://letaguldkorn.wordpress.com/2008/09/23/lattkladda-kvinnor-och-pakladda-man/

    Så ser du att bilderna har undertext med namn, det har de haft hela tiden.
    Problemet var att bilden på Nanna Svartz försvann och ersattes av en vit ruta med rött kryss.
    Det åtgärdade jag när du gjort mig uppmärksammad på problemet.

    Så under bilden på Nanna Svartz står det:
    ”Nanna Svartz (1890-1986) är en av de personer jag skulle nominera till Statyupproret. Foto: Tekniska muséet. Hon var bland annat den första kvinnan som blev professor vid en svensk statlig skola.”

    Och under bilden på Elsa Eschelsson står det:
    ”Elsa Eschelsson. Foto: UR:s hemsida där man kan läsa om fler kvinnors kamp för akademiskt erkännande.”

    Hoppas du är nöjd med mitt svar nu.

    Mvh
    Lena Kronberg

  6. Hej! Tack för din kommentar och ditt påpekande. Nu har jag ändrat bildtexten till ”Judith Leyster, Det glada paret, 1630”

    Jag svarade också på ”quisen” – den var inte riktigt likadan som din – och det visade sig att jag var en hängiven bokmal på gränsen till snobb. Hmmm …
    Kul. Men när jag försökte kopiera över resultatet till min egen blogg misslyckades jag. Får väl vara lite mer enträgen.

    Mvh

    Eva a k a Skatan

  7. Vilket härligt problem. För min del blir det mest kurslitteratur .-(

  8. det finns väldigt många böcker. Kan det ha något med det att göra, att ett antikvariat stänger sin port?

  9. Hur hamnade jag här? Jag letade efter en sida med ”Hemliga Rum” eftersom jag nyss varit i sådana Stalkerutrymmen i östra Tyskland, övergiven flygbas från 1934, men det här är ju också intressant.. Och sedan får jag reda på att Olins stänger. Lengerrtz då, den lite bittre killen där? Man fick gå sidledes i gångarna och att mötas gick inte alls, en fick backa.


Kommentarer inaktiverade.

