Misshandlade kvinnor på Gustav Adolfs torg

 

Igår gjorde vi det.

Vi blev sminkade – reste med bussarna under tystnad – medan vi blev filmade. Gick av vid Gustav Adolfs torg – där vi möttes av filmare och fotografer. Under tystnad och med ett fokus gick vi till torget och intog våra positioner –  vi stod stilla – och tysta – fokuserade på en punkt i fjärran.

Vi hörde folk som gick runt – några stod mycket nära – de kommenterade oss och våra skador. Pratade om partnervåld – funderade på varför vi stod där. Ett par försökte se om det vi tittade på var intressant – men allt de såg var ett stort vitt hus med en klocka.

Efter drygt 25 minuter började vi gå. En efter en. Fokuserade. Mot begravningsplatsen. I allén gick vi en efter en, efter varandra. Mitt i. Fem meter mellan varje kvinna. Vi blev filmade. Vid biblioteket stod bussarna. Under tystnad klev vi på. Under tystnad åkte vi tillbaks.

 

Radio Malmöhus, SKD Artikel, SKD Bildspel, Sydsvenskan, KvP, HD ledarblogg, TV4 Nyhetskanalen, Pernillah.devote, Lilith Performance Studio, Lilith Performance på facebook, Lilith Performance på Myspace, MalmöLundCity, Malmö.com, NSK, UNT, Tidigare inlägg om detta performance.

Dokumentationen kommer att finnas här.

9 kommentarer

  1. hej
    Bra gjort alla ni som gjorde detta.
    kram marie ch

  2. Marie:
    Jag är nyfiken på hur det uppfattades av andra – och vilka tankar Elin Lundgrens performance väckte hos betraktaren.
    Som deltagare var det svårt att se hur det blev – men jag har hittills hört mest gott från betraktarna.
    Detta var del ett av Back in Babys Arms. Del två kommer någon gång nästa år.

  3. herregud! ni måste vara ett par riktigt starka kvinnor som gör detta! men jag kan inte fatta att män eller människor över huvud taget har sånt självperspektiv att göra något sådant! jag blir intelligent imponerad över erat starka ordval om denna rofullade bok! jag ser intellgentens perspektiv så kan man inte anse att folket är så smart att dom skriver denna intressanta bok!! mohahahahahahahahahhaha’!

  4. Detta skulle jag verkligen sett med glädje. Amazing!

  5. Det var bra att ni gjorde det.. vad fick ni för reaktion av andra?

  6. Rebecka:
    Svårt att säga som sagt.
    Vi stod stilla, frusna, och hade ingen kontakt med publiken.
    Men jag vet att en kvinna grät.
    De flesta rekationerna var, vad jag förstår uppskattande, även om en och annan surt menade att det är minsann inte bara män som slår och att män också kan vara offer.
    Vilket ingen heller förnekar.
    Men det är ju svårt att täcka in alla typer av våld, eller alla typer av utsatta personer, i ett enda performance.

    Jag hade gärna sett ett performance, eller en aktion som vänder sig mot det våld som riktas mot män.
    Tex när män tror att de är tuffa när de slåss med andra män i fyllan, på en fest, utanför krogen eller i samband med fotbollsmatcher.

  7. Vilket starkt performance! Bra gjort!

  8. väldigt starkt gjort, livet e ett helvete om man misshandlas av den man litar kanske mest på.. God bless

    • Ja, den som inte har sett det på nära håll kan ha svårt att förstå. Eller kanske inte vill veta, inte vill se.
      Den som misshandlar är ofta så stark, så manipulativ, att det är svårt att ta sig ur relationen.


Kommentarer inaktiverade.

