Vilken kulturtyp är du?

Gör Kulturradions test – och ta reda på vilken kulturtyp du är och vilka program som passar dig – här.

Själv är jag en rastlös populärkultursknarkare…

Mina program är Nya Vågen och Kino – dessutom borde jag prova K1 & K2.

Fast på sant älskar jag alla kulturprogram… Och alla vetenskapsprogram, och UR och P2 och Lantz i P1 och dokumentärer och följetonger fast jag missar alltid massor. Men just nu går en fin följetong på radion – Drömmen av Harry Bernstein. I vintras gick Den osynliga väggen av samme författare.

Det är rätt fantastiskt – Harry Bernstein är född 1910 och debuterade med Den osynliga väggen. Han var 96 när han skrev sin första bok. Och den är mycket bra. Del två verkar vara lika bra. Påminner lite om Frank McCourts böcker – Ängeln på sjunde trappsteget och Lyckans land. Fast McCourt är 20 år yngre och irländsk katolik, Bernstein är jude och skildrar samma fattigdom i England och den osynliga gränsen som gick mellan kristna och judar på en gata under första världskriget. En gräns som ibland kunde suddas ut när några av sönerna sopats bort av det meningslösa kriget på andra sidan Engelska kanalen. Då stod ibland mödrarna och grät ihop i mitten av gatan.

Jag gillar P1 – och P2.

Det är bara Ring P1, sportradion, Nordegren i P1 och lite annat som får mig trött och kräkfärdig. Och som får mig att tycka mer och mer om P2.

Nu gjorde jag om testet – och fick veta att jag är en ”Bussig kulturälskare” – som är en välvillig, nyfiken allätare, som önskar dygnet hade fler timmar eftersom det är så många filmer som ska ses och diskuteras. Och sen utställningarna på det. Och böckerna. Du åker kollektivt, gillar te och barn och djur och var den i kompiskretsen som tog initiativet till bokcirkeln.

Men det där stämde ju mycket bättre.

Jag tror jag ska starta en bokcirkel.

Under augusti månad var jag i Stockholm utan mina tre barn och sköldpaddan, hade bara två råttor med och hann därför läsa elva böcker och arbeta nästan varje dag på Skansen, gå en Fredrika Bremer-vandring, gå två gånger på Dansmuseet, se en märklig performance på Kastellholmen och en på Skeppsholmen, se en föreställning på Vitabergsparken med Skånes dansteater, en föreställning på ”Under eken” – Almqvists ”Det går an” – samt vara lite social och gå på två kräftskivor och en surströmmingsskiva och se ”Mamma Mia” på bio med Annika och långdistansplanera två födelsedagfester – varav den ena har firats onsdagen den 3 september…

Så visst har dygnet allt för få timmar…

I testsvar nummer två var mina program Biblioteket och Kulturnytt – dessutom borde jag testa Snittet.

I Snittet talade de visst om min morfars fars målning Jaktnymf och faunerdet måste jag lyssna på. Trevligt att höra Milla presentera programmet.

Published in: on september 3, 2008 at 11:36 e m  Kommentarer inaktiverade för Vilken kulturtyp är du?  
Tags: , , , ,
