Jonathan – en bok

 

På 1970-talet skrev min mamma Barbro på ett manus – som hon skickade in till några förlag – de skrev att  de var intresserade om hon gjorde några ändringar.

Till sin hjälp med redigering hade hon vännerna Claes-Göran Löfgren – journalist, och Dag Wedholm – också journalist.

Men plötsligt – och inom en kort tidsrymd tog både Claes-Göran och Dag livet av sig.

Dag i Malmö 1978 och Claes-Göran i Stockholm 1979.

Då avstannade Barbros arbete med manuskriptet – och hon tog aldrig upp det igen.

Nu har jag klippt och klistrat lite i manuset och gjort en liten reseskildring av hennes och min resa till Paris – en resa som varade från juni till september 1962. 

Vi åkte dit med det ryska passagerarfartyget Michael Kalinin och hem med tåg. Jonathan följde oss från Paris till Köpenhamn…

Reseskildringen har jag givit ut på Vulkan förlag – det är en print-on-demand-bok så den trycks i samma stund som någon beställer den.

Vilket är bra – inga osålda böcker i lager.

Inga böcker som mals ner till pappersmassa.

 

Ett minus är dock att de ännu inte skaffat isbn-nummer-tjänst – boken kommer inte att recenseras av bibliotekstjänst och ingen kommer att flagga för den och göra reklam för den.

Om inte jag gör det.

Den finns inte heller till salu i boklådorna eller på Adlibris eller Bokus – inte heller kommer den att finnas på biblioteken…

 

Men den finns.

Och jag hoppas att Barbro i sin himmel är nöjd med detta som kanske är början till en större utgivning av hela manuset.

 

Här finns den lilla boken:

Jonathan

Märkligt nog står det att den har 22 sidor – det stämmer inte – den har 35 skrivna sidor. Detta är alltså endast ett kort utdrag från några kapitel i manuset. Originalmanuset har ca 350 A4-sidor.

PS: Jag står som författare – men både i boken och på dess baksida har jag skrivit att det är Barbro som skrivit. DS

Published in: on juli 11, 2008 at 3:19 e m  Kommentarer inaktiverade för Jonathan – en bok  
Tags: , , ,
