Kvinnliga kompositörer – del II

Grevinnan Beatriz de Dia (1100-talet) – katalansk trubadur – lyssna på hennes verk här.

För ett tag sen skrev jag ett inlägg; Kompositörer och ”kvinnliga kompositörer”. Bloggaren Sandra kommenterade och ville ha tips på musik som kunde spelas i butiken – så att kunder skulle kunna inspireras och kanske vilja köpa en skiva.

Jag tyckte det var en bra idé – började leta lite – med Wikipedias lista på kvinnliga kompositörer som utgångspunkt.

I Sverige är kanske Ginza och CDON.com störst på musik på Internet. Enkelt med svenska Internetbutiker –  priserna är i svenska kronor – och avgiften för frakten är tydligt utskrivet.

Men Amazon har en fördel – både på musikdelen och bokdelen. Man får smakprov. Ja, det kanske går på vissa av Ginzas skivor också  (fast jag hittade inget) och på cdon.com. Dessutom är Amazon större, mycket större och har ett stort utbud av musik och böcker. Smakprov på Adlibris och Bokus böcker är sällsynt.

Women as Composers and Performers of Medieval Chant

Hittade Sacred Women: Women as Composers and Performers of Medieval Chant – som går att lyssna på – på Amazon. Bland kompositörerna på skivan ingår bland annat Kassia och Hildegard av Bingen. Man får bara höra korta utsnitt – men jag tycker skivan låter bra.

Hildegard får en vision – skriver ner den och får den granskad av en munk – som tittar in från ett angränsande rum. Illustrationen är ett självporträtt och ingår i hennes Scivias – känn Guds vägar.

Det finns flera skivor med musik av Hildegard av Bingen – några är bra – andra är mindre bra.

Amazon fick jag 201 träffar. Tror det går att lyssna på de flesta. En skiva som jag har – och som jag inte tycker om är Vision. Jag vet inte vad det är – något new ageaktigt kanske. Tycker inte om den. Dessutom har den ett fult omslag.

Feather on the Breath of God

Köp Feather on the Breath of God istället. Den är mycket bättre och har ett finare omslag. Bilderna på flera av skivorna är Hildegard av Bingens egna verk. Hennes visioner från Gud.

Det finns många böcker om och av Hildegard av Bingen – baserade på hennes manuskript. Illuminations of Hildegard of Bingen är en prisvärd bok – med foton av hennes verk i ganska bra tryck i mitten. Pappret som texterna är tryckta på är av enkel kvalitet – men det gör inte så mycket. Amazon har flera böcker av henne – och det går att få en förhandstitt i de flesta av dem. Några av böckerna finns också på Adlibris och Bokus – och naturligtvis på biblioteken också.

Azalais from a 13th-century chansonnier now in the Bibliothèque nationale de France.

Porträtt från ett 1200-talsmanuskript föreställande Azalais de Porcairagues.

Hon var bildad, en adelsdam, trubadur (trobairitz), skrev kärlekssånger till Gui Guerrejat, levde någon gång under sent 1100-tal, föddes troligen samma trakter som den man hon älskade – Gui Guerrejat. Han kom från Béziers, tio kilometer söder om Montpellier. 

Lo Gai Saber

Lo Gai Saber heter en skiva – den finns också att lyssna på – på Amazon. Det är en samlingsskiva – där flera medeltida  verk ingår. Ar em al freg temps vengut är det verk som ska vara skrivet av Azalais de Porcairagues. Fast jag tror att det bara är texten som är hennes – det verkar inte som om noterna till något av det hon komponerat finns bevarat.

Songs of the Women Troubadours (Garland Library of Mediaeval Literature)

Nästa kvinna på Wikipedias lista över kvinnliga kompositörer – Tibors de Sarenom – hittade jag ingen inspelning med – men däremot hittade jag en bok: Songs of the Women Troubadours där hon ingår tillsammans med ytterligare ett antal kvinnliga kompositörer från medeltiden. (Den finns på Adlibris också – men man blir inte så sugen på att köpa en bok när man inte kan se dess omslag – och inte läsa något om den över huvud taget).

The Lais of Marie de France (Penguin Classics)

The Lais of Marie de France

Marie de France föddes i Frankrike, levde i England. Hennes texter finns i nytryck att köpa – men går också att läsa gratis på Project Gutenberg. På skiva hittade jag inget. Men jag fann Marie de Francesällskapets egen hemsida.

Alamanda de Castelnau hittade jag varken skivor eller böcker om/med – däremot ingår hon i vissa samlingsverk om kvinnliga trubadurer från medeltiden.

Maria de Ventadorn – på franska: Marie de Ventadour. Hittade tio skivor när jag sökte på hennes namn på Amazon. Men det verkar vara någon annan Ventadour som medverkar på skivorna – Bernart de Ventadour.

Beatriz de Dia from Bibliothèque Nationale, MS cod. fr. 12473, 13th century

Beatriz de Dia – även kallad Comtessa de Dia (1100-talet) gav 17 träffar på Amazon music. Finns flera skivor som man kan lyssna på.

Coronation of Louis VIII and Blanche of Castile 1223.jpg

Drottning Blanca av Kastilien/Blanche de Castille född 1188 i Palencia i Spanien (inte Valencia), död 27 november 1252 i Paris, förutom drottning även kompositör – finns med på samlingsskivan The Medieval Lady. Hittar inga böcker om denna starka och stridbara kvinna – som under långa perioder regerade Frankrike.

Castelloza levde under tidigt 1200-tal. Adelsdam, gift med Turc de Mairona. När hennes man drog ut i korståg sägs det att hon blev förälskad i en annan man; Arman de Brion – till vilken hon skrev sina hovsamma kärlekssånger.

Dames Margot and Maroie hittade jag inte så mycket om och av. De ingår i vissa samlingsverk om kvinnliga medeltida kompositörer.

The Aristocracy in the County of Champagne, 1100-1300 (The Middle Ages Series)

Duchess of Lorraine finns inte heller så mycket material om. Om hon är densamme som Gertrude av Dagsburg – vilket antyds på Wikipedia – så finns en bok där hon ingår: The Aristocracy in the County of Champagne, 1100-1300 av Theodore Evergates.

Maroie de Dregnau de Lille nämns i flera av verken – tex Women In The Middle Ages: An Encyclopedia Men jag äger inte detta fantastiska lexikon – kan inte säga om det är så bra som jag vill tro – och inte heller vad det står skrivet om dessa sistnämnda kompositörer. Maroie de Dregnau de Lille finns med på samlingsskivan The Medieval Lady.

Garsenda of Forcalquier (c. 1180 – c. 1242) är den sista kvinnliga kompositören på Wikipedias lista – innan år 1500. Hon nämns i boken The Women Troubadours.

 

Boktips:

An Encyclopedia

Women In The Middle Ages: An Encyclopedia Katharina M. Wilson och Nadia Margolis

The Women Troubadours (Norton Paperback)

The Women Troubadours Magda Bogin och Meg Bogin. Boken kostar inte så mycket. I skrivande stund 102 kronor på Adlibris och 107 kronor på Bokus. Äger den inte – så jag kan inte säga om den är prisvärd.

Songs of the Women Trouveres

Songs of the Women Trouveres Eglal Doss-Quinby och Joan Tasker Grimbert

The Western Art Tradition, 1150-1950

Women Making Music: The Western Art Tradition, 1150-1950 Jane Bowers och Judith Tick

New Approaches to German and European Women Writers and to Violence Against Women ... of Medieval and Early Modern Culture)

The Power of a Woman’s Voice in Medieval and Early Modern Literatures Albrecht Classen

An Anthology of Poems and Melodies (Garland Reference Library of the Humanities)

Songs of the Troubadours and Trouveres: An Anthology of Poems and Melodies Samuel N. Rosenberg, Margaret Switten och Gerard Le Vot.

A Biographical Dictionary (The Great Cultural Eras of the Western World)

The Rise of the Medieval World 500-1300: A Biographical Dictionary Jana K. Schulman

Några av mina favoritböcker om medeltiden som jag tipsat om tidigare är:

Medeltida människor av Birgitta Kurtén-Lindberg. Boken verkar vara slut på förlaget, men finns på bibliotek och antikvariat. Kanske finns den på tidskriften Populär historias webbutik.

Den dynamiska medeltiden av Michael Nordberg. Slut sedan länge på förlaget. Jag hoppas att båda dessa ges ut igen.

Antikvariat.net och Bokbörsen hittar jag ofta de begagnade böcker jag vill ha. Såg att Kurtén-Lindbergs bok finns inne på båda sidorna. Detsamma gäller Nordbergs bok.

Drottningar och sköldmör: gränsöverskridande kvinnor i medeltida myt och verklighet ca 400-1400 av Agneta Ney. Boken finns både på Adlibris och Bokus. Recension av Lars Lönnroth i SvD.

Dessa böcker handlar inte i första hand om kompositörer – men om medeltiden. Och de ger en helt annan bild av epoken än den jag lärde mig i grundskolan.

Vad hände i Sverige under medeltiden? Böcker om den heliga Birgitta finns det massvis av – och de flesta är bra. Om folkkungarna kan man också läsa i många bra och spännande böcker. Den här boken sticker dock ut lite grand. Den handlar både om helighet och folklighet:

Kvinnor, barn & fester i medeltida mirakelberättelser av Janken Myrdal och Göran Bäärnhielm. Heligt – eftersom det handlar om helgon och mirakel – folkligt – eftersom det är berättelser – som säger en hel del om livet då. På Adlibris men inte på Bokus. Gavs ut 1994.

Och så min favoritbok – boken där du hittar allt du söker:

pionjärer och glömda kvinnor under tvåtusen år

Den nya kvinnostaden: pionjärer och glömda kvinnor under tvåtusen år av Nina Burton. På Adlibris och Bokus. Den är lättläst och spännande, har ett rikt personregister och en bra referenslista. Nina Burton har gjort ett grundligt förarbete och sedan satt sig ner och broderat med orden. Det enda jag saknar är färgbilderna. Dessa finns på insidan av skyddsomslaget på den inbundna boken – men jag vill att boken ska späckas av fina bilder – särskilt när en konstnärs verk ska gestaltas.

 Musiktips:

The Medieval Lady

The Medieval Lady – verk av flera kvinnliga kompositörer. Går dock inte att lyssna på – på Amazon, så jag vet inte om skivan är bra. Tråkigt omslag.

Sacred Women: Women as Composers and Performers of Medieval Chant – ytterligare en samlingsskiva – har lyssnat på Amazon – den låter bra.

Dessutom alla de skivor jag redan nämnt med Hildegard av Bingen och samlingsskivan Lo Gai Saber – där verk av flera kvinnliga kompositörer ingår.

8 kommentarer

  1. Jisses! Du är ju helt otrolig! Här pratar vi inte om guldkorn, din blogg är en guldgruva!
    Var förresten nere i Lund i helgen, besökte bland annat Skissernas museum. Det var med en helt annan känsla jag kunde spana på Sonia Delaunay konstverk. Tack!

  2. Vad härligt engagerad du är. Vad mycket du hittar och tar fram. Ska kolla igenom detta vid tillfälle och se om något går att använda!

  3. Niklas:
    Äsh – detta inlägg är mera som en lista – en uppräkning av kompositörer efter Wikipedias lista – fram till år 1500.

    Visserligen tog det ett tag att leta efter info, skivor och böcker om var och en – men så mycket forskning är det inte.

    Skissernas – ja det är fint – fast nu är den stora Sonia Delaunay-utställningen borta – är väl bara de stora verken från flygpaviljongen kvar?

  4. Sandra:
    Som sagt – jag körde bara fram till år 1500.
    Tar kanske upp tråden där jag släppte den en annan dag.
    Hildegard av Bingens skivor är lätta att hitta. Själv lånade jag dem på biblioteket.
    Men det skulle vara fint med något mer.
    Tar gärna emot rekommendationer på bra inspelningar.

  5. Så är det, bara de stora verken är kvar, men de blev desto mer intressanta att se på. Man får nöja sig med det lilla (antalet) ibland.

    Forskning eller inte, du är otrolig i vilket fall som helst.

  6. Niklas:
    Tack.
    Men det var som sagt rätt enkelt att skriva – jämfört med inlägget om Sonia Delaunay, inlägget om Toyen och det om Renässanskvinnor.
    Jag har två tunga inlägg på gång – men jag har så mycket information – att arbetet består mest i att sovra – och döda mina älsklingar…
    Och så vill jag förstås formulerar mig med mina egna ord – och skriva tydligt och enkelt – vilket inte är enkelt.
    Särskilt inte om ursprungsmaterialet är på franska och engelska.
    Och om det är på akademiska…

  7. Somehow i missed the point. Probably lost in translation :) Anyway … nice blog to visit.

    cheers, Foggy.

  8. Foggy:
    Well I think you can guess that I wrote aboute female composers…


Kommentarer inaktiverade.

