Technology Entertainment Design – TED

Så här står det på TEDs hemsida: TED stands for Technology, Entertainment, Design. It started out (in 1984) as a conference bringing together people from those three worlds. Since then its scope has become ever broader.

Man kan gå in och lyssna på föredrag i de mest skilda ämnen. På TEDs konferenser har forskarna ca 18 minuter på sig att berätta om sitt ämne – men de flesta verkar dra över tiden (tack o lov – jag hade gärna hört ännu mer). Jane Goodall – ni vet hon som forskat om chimpanser sedan 1960 pratade i 27 minuter.

Alla föredrag är videofilmade och har lagts ut på TEDs hemsida – det kommer nya hela tiden – och de berättar att man gärna får sprida dem vidare.

Tyvärr vet jag inte hur jag ”embeddar” deras koder här på wordpress – jag klarade det på min gamla blogg – men jag hittade filmerna på youtube och har lagt in länkar därifrån. Kvalitén är dock bättre på filmerna när man ser dem på TEDs hemsida.

Jag tänkte presentera några av föredragshållarna och börjar med Carolyn Porco – hon tar oss med på en resa till två av Saturnus månar… Här kan man se filmen på TEDs hemsida.

Föredragen har en stor bredd, från rymden till fattigdomsbekämpning, miljöproblem och dess lösningar till olika syn på religion.

Julia Sweeney berättar om sin katolska uppväxt och sitt möte med mormonerna. Hon är en känd komiker, har varit med i Saturday night live bland annat.

Eve Ensler är mest känd för att ha startat The Vagina Monologues, The Good Body och V-Day. Här pratar hon om hur arbetet startade och om hur hon använder sig av sin kunskap i länder utanför USA. Hon berättar om misshandlade kvinnor, våldtagna kvinnor och omskurna kvinnor – och hur hon stöder kvinnor som kämpar mot allt detta. Och hon gör det på ett sätt som är lätt att ta till sig.

TED är i första hand inte ett forum för kvinnliga forskare och föredragshållare – snarare tvärtom. Det går ungefär en kvinna på tio manliga talare – men jag har valt att fokusera på kvinnorna – männen får så mycket uppmärksamhet från annat håll – att de inte behöver mig och min blogg för detta.

Tips om fler kvinnor:

Susan Savage-Rumbaugh pratar om sitt arbete med bonobos – en chimpansart som ofta går upprätt och som förstår mänskligt tal. Bonobos löser konflikter med sex – vilket kan verka chockerande för den vanlige zoo-besökaren – och för den som är van att titta på National Geografics uppsnyggade och heteronormativa naturfilmer.

Janine Benyus pratar om hur bland annat ingenjörer kan lära sig av naturens sätt att kapsla in oönskade produkter, tvätta fasader, framställa mineraler – utan gruvdrift, och mycket mer.

Adressen till TEDs hemsida är www.ted.com

2 kommentarer

  1. Vilket fantastiskt tips, ska genast lägga i bland mina favoriter och ersätta allt mitt slösurfande med kuskap och intressanta fakta!!!

  2. Tiarafeministen:
    Men visst är det intressant.
    Jag kan inte få nog av alla föredrag.
    Tänk den som kunde få åka dit…
    Fast egentligen får jag mer av att sitta här och titta – kan ju se alla föredrag, i min takt, se om dem om jag missade nåt – och diskutera dem med mina vänner.

    Att åka dit är nog fruktansvärt tråkigt, och hemskt och.. och… alldeles underbart!


Kommentarer inaktiverade.

