Alexander den stores hovmålare

Alexander den stores målare hette Apelles.

På förekommen anledning berättar jag det här – eftersom hundratals personer förgäves sökt svaret på min blogg.

Jag har skrivit om Alexander den store – men bara i rollen som Alexandrias grundare. Staden där både Kleopatra den VII regerade och Hypatia var verksam – på de ännu befintliga biblioteken – de s.k. museion.

Om detta kan man läsa här.

Och här kan man se en liten sammanställning av olika personer som spelat Kleopatra VII under tiden 1890-2005:

Published in: on november 29, 2007 at 12:33 f m  Comments (9)  
Tags: , ,

9 kommentarer

  1. Synd att nästan allt antikt måleri finns bevarat enbart som fresker eller mosaiker. Känner på mig att den antika målarkonsten rymde ett och annat mästerverk som vi aldrig får veta något om. I varje fall tog det väl närmare tusen år från västroms fall tills måleriet (och andra kulturyttringar också naturligtvis) började närma sig den kvalitet som kan ha rått under antiken.

    Jag tycker det ger lite perspektiv på vår egen västerländska högkultur, dvs det obrutna framåtskridandet är inte givet, vi skulle mycket väl kunna ramla ner i en primitiv barbarisk avgrund på ett eller annat årtusende.

    Otroligt f ö så många Kleopatra-karaktärer det funnits. Tror bara jag sett Elizabet Taylor som spelade mot Richard Burton. Och så Lynsdey Marshal som spelade en övererotisk Kleopatra i ”Rome” första säsongen. Antar att hon dyker upp igen i säsong två som jag dock inte sett ännu.

  2. Måste nog säga att jag, filmmässigt, föredrar Taylor / Burton.
    De två var oslagbara tillsammans (även privat, får man förmoda?)

    Nu har jag, förutom sex nya sökningar på ”Alexanders Hovmålare” fått på ”Alexanders fru”, ny jäkla korsordsfråga?
    Suck!

  3. Spännande filmsnutt. Det är intressant att studera hur tidens mode speglas i smink och kläder. Kolla bara 10- och 20-talets pyttesmå munnar som sakta förvandlas till fylliga 50-talsläppar.

    Och så måste jag bara lämna en länk med lyssning till Iron Maidens ”Alexander the great”: http://www.youtube.com/watch?v=uE4PDI1XrjU (lång – över minuter och inte live)

  4. över 8 minuter, ska det stå!

  5. Hepp, sitter hemma hos Åsa och läser på nätet. Såg du det här? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=720682
    Kram från en lycklig Clas

  6. Börje:
    En annan tråkig sak – ur kulturhistoriskt perspektiv är de olika religiösa yttringarna – yttringar som varit bildhatande – eller hatande av ”fel” sorts bilder.
    De kristna förstörde all ickekristen konst, protestanterna förstörde katolikernas helgonbilder. Bildhatande holländare förstörde allt pråligt och allt föreställande – liksom visa judiska och muslimska samhällen förstört, förstört, förstört…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Iconoclasm

    Den stora katastrofen är förstås allt mänskligt lidande – men det är så stort att jag inte har ord för det. Min sorg och min ilska är stor nog över alla verk vi känner till och alla verk vi anar – som inte längre finns.
    Tänk på alla gamla vackra handmålade manuskript som användes för att tända kanoner. Alla krig som bombat kyrkor och museer…
    Svenskarna som drog fram och skövlade och mördade i Europa under 30-åriga kriget…
    Bland annat Hildegard von Bingens berömda kloster – som stått sedan 1100-talet. Men vad var ett kloster i svenskarnas ögon – vi var ju protestanter…

  7. Nina (och Börje):
    Jag tror inte jag har sett en enda filmatisering av Kleopatra i vuxen ålder.
    Taylor-Burton måste jag ju ha sett någon gång som barn.
    Nu blir jag sugen på att se den – med mina barn.

  8. Meta:
    Vet du – jag tror jag bildmässigt föredrar de tidiga Kleopatra-tolkningarna. De är både vackrare och har de mest fantastiska kläderna.
    Spelmässigt vet jag som sagt inte – jag har ju inte sett dem.
    Sophia Loren ligger faktiskt mest och visar – låren…

    Mäktig musik.

  9. Clas:
    Jag är så glad för din skull.
    Tack för länken. Jag har funderat på att åka till Bremen och se utställningen.
    Har varit i Bremen tre gånger – dels för hennes skull – dels för Bremens skull. Det är en så fin stad. Min mamma sa att hon ville återfödas där.
    Tror jag ska ta med lite av hennes aska dit.

    Och jag har varit i Worpswede-kolonin två gånger – den ligger en bit utanför Bremen – så det är lite svårt att komma dit om man inte har bil.
    Fantastiskt ljus där ute. Många konstnärer har flyttat dit på grund av ljuset.


Kommentarer inaktiverade.

