Kvinnoansiktet i konsten

Intressant ur flera aspekter. De flesta kvinnor ler lite, men få visar sina tänder – ingen skrattar.

Synd att animationen går så fort – det hade varit roligt att titta en något längre stund på varje porträtt. Nu blir man lite lätt sjösjuk av den uppspeedade hastigheten.

Hade också varit intressant med en lista i eftertexten om vilka konstnärerna var.

Kände dock igen flera Leonardo, en Rubens – kvinnan med halmhatten – samt Elisabeth Vigée Lebruns självporträtt inspirerat av Rubens målning.

       Elisabeth Vigée Lebrun, självporträtt                  Rubens Kvinna i stråhatt   

Vigée Lebruns självporträtt, 1782 och Rubens porträtt av kvinna i stråhatt 1625. Båda finns på National Gallery i London.

  

Såg Manets porträtt av svägerskan och konstnären Berthe Morisot, utfört 1872. Det hänger på Musée d’Orsay i Paris.

Manets porträtt av Morisot, 1872

Hon var till skillnad från Manet impressionist. För Manet var det viktigt att markera att han inte tillhörde gruppen, och av hänsyn till sin svåger tog sig inte Morisot sin makes efternamn. Dessutom hade hon redan blivit berömd som Berthe Morisot.

Tack Lydia för tipset om videon med kvinnoansikten i konsten.

Published in: on maj 27, 2007 at 11:15 e m  Comments (9)  

9 kommentarer

  1. Kvinnorna ler men visar inte tänderna. Häromdagen så läste jag en insändare i en tidning där skribenten ondgjorde sig över bilder över kvinnor och män. Alla kvinnor log på sina bilder och visade tänderna. Medan männen såg stenallvarliga ut. Vart skribenten ville komma vet jag inte,,,

  2. Konstanze:
    Den insändaren skulle jag velat sett.
    Jag har uttryckt min lite oprecist här också.
    Vad jag tänker är att på nästan alla bilder av män – oavsett målningar eller foton – så ser de allvarliga ut – och lägger aldrig huvudet på sned.
    Varför?
    Är det omanligt att le?
    Och varför ler kvinnor så ofta eller visar känslor på bild?
    De enda känslor som män verkar ha tillåtelse att visa är ilska – i krig och slagsmål – men inte för mycket.
    Jag ler väldigt sällan på bild – och jag lägger inte huvudet på sned – vilket jag ofta kritiseras för.
    Varför ser du så arg ut? Kan du inte le?
    Nä, jag känner mig fånig när jag ler. Jag tycker inte ens att det är snyggt när jag ler på foto.
    Manets porträtt av Berthe Morisot är ganska otypiskt – hon ler inte och hon lägger inte huvudet på sned.
    Du skriver att insändaren anmärkt på att kvinnor visar sina tänder – det måste vara moderna fotografier.
    Foton där kvinnor har friska, vita jämna tänder – som hämtade från en tandkrämsreklam kanske.
    Bland djur är det hotfullt att visa tänderna – även bland primater som chimpanser och gorillor.
    Vårt tandvisande är troligen kulturellt betingat – eftersom vi inte känner oss hotade av en som skrattar och ler så att tänderna syns.
    Om det inte är en man förstås – för då är det ju omanligt… ;-)

  3. Myten om den ljuva (och ibland förföriska) flickan lever i konsten. Här http://schirmer-mosel.germanartbooks.de/images/KahloTate3829601964_P500.JPG är en allvarlig bild på en kvinna. Men så är det ett självporträtt också.

    Men jag ser samma sak. Konsten förmedlar också bilden av Kvinnan.

  4. meta:
    Spamfiltret Aksimet tycker inte om dig uppenbarligen – jag hittade dig i spamkorgen och lyckades rädda dig därifrån.
    Nu har Aksimet släng 12 kommentarer som ansetts som spam – utan att fråga mig – jag blir galen – hur avregistrerar jag aksimet?
    Det kanske går på ord som i engelskan är “snusk” typ ordet slut.
    Jag tror jag ska be någonskriva det för att se om det går igenom spamfiltret.
    För övrigt, tack för länken meta.
    Frida Kahlo målade sig vad jag vet aldrig som någon liten söt och förförisk kvinna. Däremot var hon ganska liten, söt och förförisk.

  5. Knasigt spamfilter. Få se om det här går igenom då? Javisst var Frida K liten, söt och förförisk!

  6. meta:
    Måste vara din sjörövaranknytning som gör att du ständigt hamnar i spamfiltret – precis just nu – dvs drygt 2 dagar senare visar Aksimet att den hade en liten hemlighet för mig…

    Vet att det finns mer kommentarer där som jag ännu inte fått tillfälle att rädda.

  7. rädda mig med!
    Jag håller på med några målningar på min bildkurs där jag just som ett projekt målar MÄN. Män i klassiska positioner, men en take on kvinnobilder. det är roligt. :) jag målar män typ Mickey Finn i T-rex, för att leka med skönhetsbegreppet, som renässansmadonna. men också annat.

    bra grej.

  8. det är så lustigt hur en kan ändra 2000 år av ideal och normer genom att göra en (1 ) målning. en egen bild. bara det finns en, så säger det nåt annat än normerna. det är coolt. det är så lätt, att glömma bort att även om de där gamla Mästarna slagit fast stolpar i kultur och idehistoria för all framtid, så har vi som lever nu och lever sen faktiskt all makt att ändra riktning. så länge folk inte lever kvar i gamla maktbegrepp om vad konst är och inte är, då. när de blandar ihop det med konvention. den mesta reklam bygger på konvention.
    men vi _är_ levande, never forget!

  9. Blindalina:
    Jag behövde inte rädda dig. Aksimet tyckte om dig.
    Fast många konstnärer har målat sådant som är utanför normen – men inte blivit godkända – inte ihågkomna – verken förstörda.
    Är man för långt utanför normen kan man aldrig bli normbrytande.
    Vincent van Gogh var trots allt lite barn av sin tid – där för lyckades han bli accepterad strax efter sin levnad.
    Och skillnaden på bra normbrytande konst och vad som är dåligt måleri kan vara hårfin. Vem avgör vad som är bra – när vi alla sitter fast i vår tids tänk?
    Publiken under van Goghs tid ansåg att hans måleri inte var bra – men han var galen nog att fortsätta – och sedan dö för egen hand.
    Var det bra – eller var det inte bra? Vi som lever nu kanske har fel? van Goghs måleri kanske inte alls är konst. Vem avgör det?
    Vi har bestämt att det är konst av god kvalitét – då är det det.
    Men om vi fortsatt att tycka som van Goghs samtid – så hade det inte varit konst av god kvalitét – och verken hade slängts – ett efter ett.
    Hur många van Gogh har det levat i historien – som inte lyckats skapa nya normer? Och vars verk just nu bärs ut till containrarna?


Kommentarer inaktiverade.

